geschiedenis en
filosofie.

Meer dan 100 jaar geschiedenis 

De geschiedenis van PILOT begon meer dan 100 jaar geleden. Twee Japanse scheepsingenieurs, Ryosuke Namiki en Masao Wada, werkten op zee op een koopvaardijschip. In die tijd was de vulpen het enige moderne schrijfinstrument. 

Dit schrijfinstrument had te lijden onder het gebruik op zee, omdat de punt vaak roestte door het zoute water. Om dit probleem op te lossen, werkten Namiki en Wada aan de ontwikkeling van hun eigen vulpen met een roestvrijstalen punt.

In 1918 werden de eerste PILOT pennen gelanceerd in Japan. Als eerbetoon aan hun gedeelde passie voor de zee gebruikten de twee mannen de naam PILOT, als verwijzing naar het vlaggenschip dat andere schepen naar de haven leidt. Het bedrijf werd snel succesvol en opende binnen acht jaar kantoren in Londen, New York, Shanghai en Singapore.

Vandaag de dag zijn PILOT pennen over de hele wereld verkrijgbaar. Het bedrijf is een pionier en marktleider. Het is nummer 1 op het gebied van balpennen en uitwisbare pennen en heeft voortdurend vooruitgang geboekt in onderzoek en ontwikkeling, wat in het bijzonder wordt geïllustreerd door de uitvinding van warmtegevoelige inkt.

  • 1918

    Création de Namiki Manufacturing Company, précurseur de PILOT Corporation.

  • 1926

    Opening van filialen in Londen, New York, Sjanghai en Singapore. Inkt geïntroduceerd op de Japanse markt.

  • 1927

    Productie en commercialisering van de eerste PILOT vulpotloden.

  • 1938

    Namiki Manufacturing Co. Wordt PILOT Pen Co.

  • 1948

    Opening van twee nieuwe fabrieken, in Nagoya en Hiratsuka.

  • 1950

    Nagoya Inktfabriek wordt PILOT Inktfabriek, gespecialiseerd in de productie van inkten.

  • 1954

    Oprichting van PILOT Pen Do Brazil.

  • 1959

    Productie en lancering van de eerste PILOT markers met inkt op oliebasis.

  • 1960

    PILOT Kiko CO. wordt Pilot Precision (precisiemechanismen voor vulpotloden en intrekbare pennen).

  • 1961

    Eerste productie van PILOT balpennen.

  • 1962

    Genoteerd aan de aandelenbeurs van Tokio.

  • 1966

    Productie en commercialisering  van de Wyteboard, de markers voor op witborden. 

  • 1967

    Oprichting van een zetel in Europa, dat in 1975 The PILOT Pen (Europe) G.M.B.H. werd.

  • 1972

    Oprichting van PILOT Corporation Of America.

  • 1976

    Lancering van PILOT vloeibare inktroller

  • 1979

    PILOT Pen Co. opgericht (V.K.)

  • 1981

    Nykor Pilot Pen Italia opgericht in Bologna.

  • 1984

    Lancering van de V5 in Frankrijk.

  • 1987

    Oprichting van PILOT Pen (Frankrijk), dat later PILOT Corporation Of Europe S.A. werd.

  • 1993

    Productie en commercialisering van de eerste Pilot gel-inkt balpennen.

  • 1996

    Opening van de Franse fabriek in Allonzier-La-Caille bij Annecy.

  • 1998

    Oprichting van PILOT Pen Zuid-Afrika en PILOT Pen Deutschland. Het bedrijf verandert zijn logo.

  • 1999

    Oprichting van PILOT Pen Zweden.

  • 2001

    Oprichting van PILOT Corporation Of Europe.

  • 2002

    PILOT Group Holdings Corp. wordt opgericht (fusie van Pilot Corporation, Pilot Ink Co. Ltd en PILOT Precision Co. Ltd).

  • 2003

    Fusie van PILOT Group Holdings Corporation en PILOT Corporation, sindsdien omgedoopt tot PILOT Corporation.

  • 2008

    PILOT Corporation & Pilot Precision Co, Ltd fuseren.

  • 2009

    Lancering van het B2P-concept: pennen gemaakt van gerecycleerd plastic van waterflessen.

  • 2013

    Lancering van het V5/7-cartridgesysteem. De eerste navullingen met vloeibare inkt ter wereld!

  • 2014

    Pilot #Happywriting communicatie gaat van start!

  • 2015

    Lancering van FriXion Colors, de eerste warmtegevoelige, uitwisbare viltstiften op de markt.

Filosofie

Bij de oprichting van het bedrijf in 1918 besloten Masao Wada en Ryosuke Namiki vijf basisprincipes te hanteren :

1

Sansha Teiritsu
De drie gebalanceerde krachten.
三者鼎立

De Chinese bronzen pot met drie poten wordt gebruikt om een evenwicht in zaken weer te geven. Elke voet vertegenwoordigt één van de drie partijen in de zakelijke relatie: de fabrikant, de distributeur en de koper. 

2

Ukiwa Seishin
Gedeelde vreugde en verdriet. 

Het principe van solidariteit wordt gesymboliseerd door de reddingsboei.

Dit principe geldt zowel intern als in commerciële relaties, waar een sterke solidariteit betekent dat we samen leed en vreugde kunnen ervaren bij het nastreven van gemeenschappelijke doelen. 

3

Nankan Toppa
Moeilijkheden overwinnen. 
難関突破

Dit principe illustreert de vastberadenheid van zeilers wanneer ze moeilijkheden op zee moeten overwinnen. 

4

Ichinichi Ishiin
Een etappe per dag. 

In scheepvaarttaal is de kapitein de leider die de constante vooruitgang van de boot moet begeleiden en garanderen. In deze geest van constante verbetering noemde Masao Wada het eerste product van het bedrijf Pilot.  

5

Sishei Shinken
Een echt toegewijde aanpak. 

Niets is onmogelijk als je jezelf de middelen geeft, als de aanpak toegewijd en serieus is. 

Dit principe passen we toe op R&D, productie en marketing. 

Onze assortimenten
Een assortiment voor elke behoefte

Word lid van de pilot gemeenschap !