BIJGEWERKT OP 28/05/2024

ALGEMENE VERKOOPSVOORWAARDEN

ARTIKEL 1 - TOEPASSINGSGEBIED EN AANVAARDING VAN DE AVV

Huidige algemene verkoopsvoorwaarden (hierna de « AVV ») regelen de verkoop op afstand van producten, met name van de schrijfwaren van het merk PILOT (hierna het of de  « product(en) »), gedaan via de website, toegankelijk via de volgende link :  https://pilotpen.be/ (hierna de « Website »).

Zij zijn van toepassing :

TUSSEN :

PILOT CORPORATION OF EUROPE

Statuut : SAS met een kapitaal van 7 216 936 €

RCS ANNECY 399 424 753

Adres : 1 rue de l’Ecriture – Saint Martin Bellevue 74370 FILLIERE, FRANCE

Telefoonnr. : +33 (0)4 50 08 30 00

Email :  contactus@piloteurope.com

Intracommunautair BTW-nummer : FR00399424753

 

(hierna aangeduid als « Pilot »),

EN

De personen die een bestelling van product(en) plaatsen via de Website

(hierna aangeduid als « Klant(en) »).

Pilot en de Klant worden hierna samen aangeduid als « Partijen » en individueel als een « Partij ».

De Klant verklaart kennis te hebben genomen van huidige AVV alvorens een bestelling te plaatsen. Elke bestelling van een product op de Website impliceert de aanvaarding zonder voorbehoud van de AVV door de Klant.

 

ARTIKEL 2 – BESTEMMING VAN DE WEBSITE EN HOEDANIGHEDEN VAN DE KLANT

De Website wordt gepubliceerd voor consumenten (elke natuurlijke persoon die handelt voor doeleinden die niet binnen het kader van zijn handel, bedrijf, ambacht of vrij beroep vallen) die in België wonen.

Indien een Klant, die niet aan deze hoedanigheden voldoet, toch een bestelling plaatst via de Website, wordt Pilot geacht niet te hebben ingestemd met de verkoop. Dit gebrek aan toestemming kan te allen tijde worden opgeworpen, maar enkel door Pilot. Behalve wanneer Pilot dit gebrek aan toestemming opwerpt en totdat Pilot dit opwerpt, en voor zover alle andere wettelijke voorwaarden en voorwaarden die voortvloeien uit deze AVV aanwezig zijn, is de verkoop volmaakt. Pilot kan een verkoop als nietig beschouwen wegens gebrek aan toestemming van harentwege zonder ingebrekestelling, zonder voorafgaande kennisgeving en zonder tussenkomst van een rechter. Zonder afbreuk te doen aan de sancties van het gemene recht, heeft Pilot, ten titel van schadevergoeding, in het geval van een verkoop die als nietig wordt beschouwd door Pilot of die wordt geannuleerd bij gebrek aan toestemming van Pilot, het recht om de prijs te verkrijgen of te behouden, ongeacht of het product al dan niet geleverd is, evenals een schadevergoeding gelijk aan 10,00% van de prijs indien het product is geleverd.

ARTIKEL 3 – INWERKINGTREDING EN WIJZIGINGEN

De AVV zijn van toepassing op alle bestellingen vanaf de datum dat zij online worden gepubliceerd. Zij annuleren en vervangen alle voorgaande algemene verkoopvoorwaarden. Eerdere algemene verkoopvoorwaarden blijven van toepassing op bestellingen die zijn geplaatst op het moment dat deze van kracht waren.

De AVV kunnen op elk ogenblik door Pilot gewijzigd worden. De inwerkingtreding van een nieuwe versie van de AVV komt overeen met de datum waarop deze versie online wordt geplaatst op de Website. Elke nieuwe versie van de AVV zal dus van toepassing zijn op elke bestelling die wordt geplaatst nadat zij online is geplaatst.

De AVV annuleren en vervangen eveneens elk voorafgaand akkoord tussen de Partijen met betrekking tot het voorwerp van een verkoop via de Website.

ARTIKEL 4 - BESTELLINGEN

Voor elke eerste bestelling op de Website zal de Klant de inschrijvingsprocedure dienen te volgen die wordt aangegeven bij het afronden van zijn bestelling.

Voor alle verdere bestellingen op de Website zal de Klant zich moeten identificeren met zijn e-mailadres en zijn wachtwoord tijdens de bestelprocedure of in het gedeelte van de site genaamd « mijn account »  of op een vergelijkbare manier.

In geval van verlies van het wachtwoord of wanneer men het wachtwoord is vergeten, kan de Klant klikken op de link «Wachtwoord vergeten?»  of een gelijkwaardige benaming aanwezig op de identificatiepagina. Hij zal dan een e-mail ontvangen op het adres dat hij bij zijn registratie heeft opgegeven, zodat hij een nieuw wachtwoord kan kiezen.

Door te klikken op de knop « Bestelling bevestigen» of «Betalen» of een gelijkwaardige benaming tijdens het bestelproces, en na de inhoud van de bestelling in zijn/haar «Winkelmandje» te hebben gecontroleerd en, indien van toepassing, het te hebben gewijzigd, bevestigt de Klant definitief zijn bestelling en verklaart hij dat hij huidige AVV evenals het privacy-beleid van Pilot volledig en zonder voorbehoud aanvaardt.

Zodra de bestelling op de Website is geplaatst, wordt een bevestigingsmail naar de Klant gestuurd en wordt de bestelling geregistreerd. Vanuit de rubriek van de Website genaamd « Mijn account » of een gelijkaardige benaming, kan de Klant, eens hij geïdentificeerd is aan de hand van zijn e-mailadres en zijn wachtwoord, toegang hebben tot het overzicht van elk van zijn bestellingen en de bijbehorende factuur, die in Pdf-formaat kan gedownload worden, evenals een link waarmee lopende bestellingen kunnen worden gevolgd.

ARTIKEL 5 – BEWIJS VAN TRANSACTIe

De geautomatiseerde registers, die onder redelijke veiligheidsvoorwaarden in de computersystemen van Pilot worden bewaard, zullen beschouwd worden als bewijs van communicatie, bestellingen en betalingen tussen de Partijen.

De Klant ontvangt een automatische bevestigingsmail van de bestelling met een overzicht van de bestelling kort na het plaatsen van een bestelling.

De archivering van de bestelbonnen en facturen gebeurt op een betrouwbare en duurzame drager die als bewijs kan worden voorgelegd, met name : de e-mail ter bevestiging van de bestelling en de rubriek « Mijn account » of een gelijkwaardige benaming op de Website.

ARTIKEL 6 – INFORMATIe OVER DE PRODUCTEN

6.1. EIGENSCHAPPEN

Pilot stelt op haar website de te koop aangeboden producten voor met de nodige eigenschappen in overeenstemming met de geldende wetgeving.  Deze informatie is voor de potentiële klant voldoende om kennis te nemen van de essentiële eigenschappen van de producten die hij wenst te kopen vóór het plaatsen van een definitieve bestelling.

Geen enkele eigenschap van een product anders dan de eigenschappen die op de Website worden vermeld, kunnen als essentieel worden beschouwd.

6.2. BESCHIKBAARHEDEN VAN DE VOORRAAD

De verkoopaanbiedingen op de Website zijn slechts geldig zolang de voorraad strekt. In geval van onbeschikbaarheid van het product tussen de bevestiging van de bestelling door de Klant en de voorbereiding van de bestelling, brengt Pilot de Klant hiervan op de hoogte en kan hij hem twee opties aanbieden: ofwel betaalt Pilot de volledige bestelling terug (er kan geen gedeeltelijke levering gebeuren) ofwel aanvaardt de Klant dat zijn bestelling volledig wordt geleverd zodra het onbeschikbare product opnieuw in voorraad is. In geval van niet-akkoord van  de Klant, zal Pilot de gestorte bedragen terugbetalen, binnen een termijn van maximaal 14 dagen.

6.3. CONFORMITEIT

De producten voldoen aan de geldende regelgeving met betrekking tot veiligheid en gezondheid en veiligheid van personen, eerlijke handelstransacties en consumentenbescherming op het moment dat zij op de markt worden gebracht.

ARTIKEL 7 - PRIJS

De prijs van de producten wordt aangeduid in euro's, inclusief alle belastingen. Extra leveringskosten, die eventueel van toepassing zijn, worden vermeld vóór de bevestiging van de bestelling door de Klant.

De prijs is in zijn geheel betaalbaar en moet in één keer worden betaald bij de bestelling. Geen enkele aanbetaling of voorschot zal worden aanvaard. Alle bestellingen worden gefactureerd in euro's en betaald in euro's.

Pilot behoudt zich het recht voor om haar prijzen op elk ogenblik te wijzigen. De producten zullen gefactureerd worden op basis van de tarieven die van kracht zijn op het ogenblik van de bevestiging van de bestelling door de Klant.

ARTIKEL 8 – BETALINGSMODALITEITEN

Om zijn bestelling te betalen, beschikt de consument, naar keuze, over de volgende betalingswijzen :

  • Met een betaalkaart of kredietkaart, door zijn kaartnummer zonder spaties tussen de cijfers, de vervaldatum en de controlecode rechtstreeks in te voeren in het daarvoor bestemde veld (invoer beveiligd door SSL-codering - "Secure Socket Layer"). Alvorens zijn betaalmethode te bevestigen en met zijn bestelling verder te gaan, is het verkieselijk dat de Klant de cijfers, die hij heeft ingevoerd in de daarvoor bestemde velden, zorgvuldig controleert. Aankopen op de Website voldoen aan de 3D-Secure standaard. 3D-Secure is een protocol dat is ontwikkeld door de internationale uitgevers Visa (Verified By Visa) en Mastercard (Mastercard Secure Code) om de veiligheid van online betalingen te verbeteren. Dit protocol is gebaseerd op de invoering van een extra controle tijdens een online aankoop: naast de bankgegevens wordt de koper gevraagd om gegevens in te voeren waarmee zijn bank de koper kan identificeren en de transactie kan bevestigen;
  • Via de Bancontact of Ideal oplossing als de Klant een Bancontact of Ideal account opent of bezit.

Tijdens het bevestigen van zijn bestelling, waarborgt de Klant Pilot dat hij over de nodige machtigingen beschikt om de gekozen betalingsmethode te gebruiken.

Opgepast : Indien de prijs van een bestelling niet volledig en definitief door Pilot is ontvangen, kan Pilot deze op elk moment, zonder ingebrekestelling, zonder kennisgeving en zonder tussenkomst van een rechter, annuleren. Pilot mag ook de levering van bestelde producten inhouden. De betwisting door de Klant van een betalingstransactie bij een betalingsbemiddelaar leidt niet tot de annulering van de verkoop.

Pilot behoudt zich eveneens het recht voor om te weigeren om een levering uit te voeren of een bestelling uit te voeren die uitgaat van een Klant die een vorige bestelling niet volledig zou hebben betaald of met wie een betalingsgeschil zou lopen.

ARTIKEL 9 – LEVERINGSMODALITEITEN EN OPVOLGING VAN PAKKETTEN

De producten worden geleverd in België, op het adres dat de Klant vermeldt bij het plaatsen van zijn bestelling. De Klant heeft de keuze tussen twee leveringswijzen: levering aan huis of levering op een relaispunt. De leverings- en opvolgingsvoorwaarden van de vervoerders kunnen van toepassing zijn.

9.1. LEVERINGSTERMIJNEN EN VERZENDKOSTEN

De levering vindt normaal gesproken plaats binnen enkele dagen nadat de vervoerder het pakket heeft opgehaald. De bezorgdatum die wordt vermeld in de e-mail ter bevestiging van de verzending of in een volgende e-mail is indicatief.

De toegepaste verzendkosten zijn de volgende:

   

Levering in een relaispunt

Levering aan huis

Bestellingen van 0 € tot 18,99 € incl. BTW

4,90 €

7,90 €

Bestellingen van 19 € tot 28,99 € incl. BTW

3,90 €

6,90 €

Bestellingen van 29 € tot 49,99 € incl. BTW

0,00 €

5,90 €

Bestellingen hoger dan 50 € incl. BTW

0,00 €

0,00 €

 

De verzendkosten, die op een bestelling van toepassing zijn, worden gespecificeerd tijdens het plaatsen van de bestelling. In het geval van een afwijking van de bovenstaande tabel, zijn leveringskosten, die werden gespecificeerd tijdens het plaatsen van  de bestelling, doorslaggevend.

9.2. OPVOLGING VAN DE LEVERING

Voor alle leveringen ontvangt de Klant snel een e-mail waarin staat dat het product is opgehaald door de vervoerder en dat hij op elk ogenblik de voortgang van zijn pakket kan volgen met behulp van het trackingnummer dat in dezelfde e-mail wordt vermeld.

9.3 VERTRAGINGEN OF GEBREK AAN LEVERING

In geval van vertraging in de levering ten opzichte van de datum vermeld in de e-mail ter bevestiging van de verzending of in een daaropvolgende e-mail, wordt de Klant verzocht om deze vertraging te melden aan Pilot via het contactformulier dat beschikbaar is in de sectie "ons contacteren" van de Website of een gelijkwaardige benaming. Pilot zal dan contact opnemen met de vervoerder opdat een onderzoek zou worden uitgevoerd.

Pilot wijst alle verantwoordelijkheid af voor de verlenging van de leveringstermijnen door toedoen van de Klant, de onvoorziene en onoverkomelijke handeling van een derde partij of in geval van overmacht.

ARTIKEL 10 - FOUTEN BIJ DE LEVERING EN PRODUCTCONTROLES

De Klant dient het aantal en de staat van de producten te controleren bij ontvangst en voorbehoud te maken of een klacht in te dienen die gerechtvaardigd lijkt, of zelfs het pakket te weigeren als het waarschijnlijk is geopend of als het sporen van beschadiging vertoont. In geval van beschadiging of ontbrekende producten zal de Klant binnen drie werkdagen na levering het gebruikelijke voorbehoud bij de vervoerder dienen te maken.

Voor elke klacht met betrekking tot een leveringsfout en/of niet-conformiteit van de producten in soort of in kwaliteit ten opzichte van de aanduidingen op de bestelbon, zal de Klant Pilot eveneens binnen de 7 dagen op de hoogte moeten brengen, via het contactformulier dat beschikbaar is in de rubriek "ons contacteren" van de Website of een gelijkwaardige benaming.

In geval van niet-conformiteit van de producten in soort, onder voorbehoud van andere bepalingen van huidige AVV en onder voorbehoud van aanvaarding door Pilot, zal de Klant deze kunnen terugsturen naar Pilot en terugbetaald worden in overeenstemming met de volgende voorwaarden:

  • de fout te hebben gemeld aan de vervoerder en aan Pilot binnen de termijnen en volgens de modaliteiten die hierboven zijn gespecificeerd;
  • het "retourformulier" dat beschikbaar is in het gedeelte "mijn account" van de Website of een gelijkwaardig bedrag correct invullen en naar Pilot sturen;
  • met Pilot overleg te hebben gepleegd om een datum vast te stellen voor het ophalen van het pakket op de plaats van levering of op een relaispunt.

Pilot zal een vervoerder aanstellen om het pakket op te halen. De Klant zal ervoor moeten zorgen dat het pakket gesloten is, zich in de originele verpakking bevindt en, naast de geretourneerde producten, het volledig ingevulde retourformulier en een kopie van de factuur bevat. Het voorgefrankeerde retourformulier, dat vooraf aan de Klant zal meegedeeld zijn, zal op het pakket moeten geplakt worden. De Klant zal dus het retourformulier, de aankoopfactuur en de retourbon moeten afdrukken.

 

In het geval van een terugbetaling zal deze door overschrijving op de bankrekening, Bancontact of Ideal-rekening van de klant gebeuren binnen een termijn minder dan of gelijk aan 30 dagen volgend op de datum van ontvangst van het geretourneerde product.

Elke klacht die niet in overeenstemming met de hierboven bepaalde regels en binnen de gestelde termijnen wordt ingediend, zal niet in aanmerking worden genomen en zal Pilot ontslaan van alle aansprakelijkheid ten aanzien van de Klant.

Voorgaande bepalingen vormen geen belemmering voor de uitoefening van het herroepingsrecht, zoals beschreven in ARTIKEL 15 hieronder. 

ARTIKEL 11 – COMMERCIELE WAARBORG

De producten zijn nieuw en zijn gewaarborgd tegen alle gebreken of fabricagefouten tijdens een duur van 3 jaar vanaf de datum van levering. Deze garantie dekt elk gebrek te wijten aan een materiaal- of fabricagefout, op voorwaarde dat deze zichtbaar worden onder normale gebruiksomstandigheden.

Deze waarborg dekt niet :

  • de verloren stukken,
  • elke schade die voortvloeit uit een normale slijtage van het product,
  • elke schade die voortvloeit uit een gebrek aan onderhoud, een duidelijk gebrek aan zorg of verkeerd gebruik (bijvoorbeeld een pen die is uitgespreid of geplet),
  • elke schade veroorzaakt door een externe gebeurtenis zoals een schok of een val op een hard oppervlak,
  • elke schade die voortvloeit uit wijzigingen of herstellingen, uitgevoerd door de Klant of door een onbevoegde derde.

Tijdens deze garantieperiode zal de Klant de vervanging of herstelling kunnen bekomen van het product dat als gebrekkig wordt erkend en dit binnen een termijn van maximum 30 dagen vanaf de ontvangst door Pilot van het gebrekkig product.

De consument zal zijn verzoek om tussenkomst in de garantie moeten formuleren bij Pilot via het contactformulier dat beschikbaar is in de sectie "ons contacteren" van de Website, of een gelijkwaardige benaming.

Het product zal door de Klant in de originele verpakking, vergezeld van de bijbehorende factuur en het retourformulier, moeten worden teruggestuurd naar het volgende adres:

PILOT PEN

Heuveldal 1, Romeinsesteenweg 468

1853 Strombeek-Bever

 

De kosten voor het terugsturen van het product blijven ten laste van de Klant. Geen enkele rembourszending zal aanvaard worden, om welke reden dan ook.

De ingeruilde producten genieten van de waarborg voor de resterende periode.

In geval van terugbetaling zal deze worden uitgevoerd door overschrijving op de bankrekening, Bancontact of Ideal-rekening van de klant en dit binnen een termijn minder dan of gelijk aan 30 dagen volgende op de datum van ontvangst van het geretourneerde product.

De bepalingen van dit ARTIKEL verhinderen de Klant niet om te genieten van de wettelijke garanties of het herroepingsrecht.

ARTIKEL 12 – WETTELIJKE WAARBORGEN

Onafhankelijk van de commerciële garantie van 3 jaar, zijn alle PILOT producten gedekt door de wettelijke garantie tegen conformiteitsgebreken overeenkomstig de bepalingen van het voormalige Burgerlijk Wetboek.

Deze garantie wordt uitgeoefend bij Pilot. De Klant zal zijn verzoek moeten formuleren bij Pilot, via het contactformulier dat beschikbaar is in de sectie "ons contacteren" van de Website of een gelijkwaardige benaming.

Het product zal door de Klant moeten worden teruggestuurd in de originele verpakking en vergezeld van de bijbehorende factuur en het retourformulier, dat moet worden ingevuld en beschikbaar is in het gedeelte van de Website, genaamd "Mijn Account" of op een vergelijkbare manier, naar het volgende adres:

PILOT PEN

Heuveldal 1, Romeinsesteenweg 468

1853 Strombeek-Bever

ARTIKEL 13 – HERROEPINGSRECHT

Overeenkomstig de wettelijke bepalingen beschikt de Klant over een herroepingsrecht dat hij zonder opgaaf van redenen kan uitoefenen binnen 14 dagen na ontvangst van het product.

Pilot verlengt de herroepingstermijn tot 30 dagen na ontvangst van het product.

De Klant kan aldus, zonder opgave van reden en zonder betaling van boetes, het product terugsturen en de omruiling ervan of terugbetaling van het factuurbedrag verkrijgen tot 30 dagen na ontvangst van het product.

Binnen deze termijn zal de consument het product, dat zich in de originele verpakking moet bevinden, voorzien van alle accessoires (etui, cartridges, garanties, instructies en documentatie) en vergezeld van de bijbehorende factuur en het retourformulier dat moet worden ingevuld en beschikbaar is in het gedeelte van de Website genaamd "Mijn account" of op een vergelijkbare manier, of een andere ondubbelzinnige verklaring waarin de wens tot herroeping en de referenties van de bestelling worden vermeld, per postpakket terugsturen naar het volgende adres:

PILOT PEN

Heuveldal 1, Romeinsesteenweg 468

1853 Strombeek-Bever

 

Een ondubbelzinnige verklaring kan bijvoorbeeld als volgt worden geformuleerd:

MODELFORMULIER VOOR HERROEPING

   (Dit formulier alleen invullen en terugzenden als u de overeenkomst wilt herroepen)

   - Ter attentie van PILOT PEN, Heuveldal 1, Romeinsesteenweg 468, 1853 Strombeek-Bever:

   - Ik/Wij (*) deel/delen (*) u hierbij mede dat ik/wij (*) onze overeenkomst betreffende de verkoop van de volgende goederen (*)/levering van de volgende dienst (*) herroep/herroepen (*)

   - Besteld op (*)/Ontvangen op (*)

   - Naam /Namen van de consument(en)

   - Adres van de consument(en)

   - Handtekening van de consument(en) (alleen wanneer dit formulier op papier wordt ingediend)

   - Datum

   (*) Doorhalen wat niet van toepassing is.

Om de verwerking van uw verzoek te vergemakkelijken, is het noodzakelijk dat U bovendien uw bestelnummer vermeldt.

De verzending dient te gebeuren binnen de termijn van 30 dagen waarbij de poststempel of een ander trackingnummer als bewijs dienst. Het geretourneerde product zal niet het voorwerp mogen hebben uitgemaakt van een langdurig gebruik (langer dan een paar minuten), langer dan de tijd die nodig is voor een test, waardoor de wederverkoop in gevaar zou kunnen komen.

De kosten voor het retourneren van goederen ingevolge de uitoefening van het herroepingsrecht worden gedragen door Pilot, maar de risico's van het retourneren zullen bij de consument blijven. De kosten zullen worden terugbetaald op hetzelfde moment als de aankoopprijs, op vertoon van bewijs, en alleen voor zover ze de minst dure kost van een standaardlevering niet overschrijden.

De terugbetaling zal gebeuren via overschrijving, in functie van de betalingswijze van de Klant, op zijn bankrekening, Bancontact of Ideal binnen een termijn van 14 dagen of minder volgend op de datum waarop het herroepingsrecht werd uitgeoefend. Overeenkomstig de wet zal de terugbetaling kunnen worden uitgesteld totdat het product is gerecupereerd of totdat de Klant het bewijs van verzending van het product heeft geleverd, waarbij de weerhouden datum die van de eerste van deze gebeurtenissen is. 

 

ARTIKEL 14 - OVERMACHT

De uitvoering van alle of een deel van de verplichtingen van Pilot zal worden opgeschort in geval van overmacht die de uitvoering zou verhinderen of vertragen.

Worden als zodanig beschouwd, zonder dat deze lijst limitatief is :

  • blokkering van transportmiddelen of bevoorrading, aardbevingen, branden, stormen, overstromingen, blikseminslag.
  • het uitvallen van telecommunicatienetwerken of moeilijkheden die specifiek zijn voor telecommunicatienetwerken buiten de klanten om.

Pilot zal de Klant hiervan op de hoogte brengen binnen de tien werkdagen die volgen op de datum waarop zij er kennis van zal hebben genomen en dit per e-mail. Pilot en de Klant zullen vervolgens, binnen een termijn van een maand, tenzij dit onmogelijk is door de overmacht, samenkomen om de impact van de gebeurtenis te onderzoeken en de voorwaarden overeen te komen waaronder de uitvoering van het contract zal worden voortgezet of indien de Klant beslist om het contract te beëindigen. Pilot verbindt zich er dan toe om hem de gestorte bedragen terug te betalen binnen de dertig dagen vanaf de kennisgeving per aangetekende brief van zijn wens om het contract te beëindigen.

ARTIKEL 15 - GELDIGHEID

Indien één of meer bepalingen uit huidige AVV ongeldig worden geacht of als zodanig worden verklaard bij toepassing van een wet, voorschrift of ingevolge een definitieve uitspraak van een bevoegde rechtbank, zullen de overige bepalingen al hun kracht en draagwijdte behouden.

ARTIKEL 16 – VERWERKING VAN PERSOONSGEGEVENS

Pilot verwerkt de persoonsgegevens van de Klant in overeenstemming met de toepasselijke wetgeving.

Voor het overige wordt verwezen naar het privacy-beleid van Pilot. Dit beleid maakt integraal deel uit van huidige AVV.

ARTIKEL 17 - TOEPASSELIJK RECHT – REGELING VAN GESCHILLEN

Huidige AVV en de contracten die op grond daarvan worden gesloten, zijn onderworpen aan het Belgische recht. Tenzij uitdrukkelijk anders vermeld, gelden verwijzingen in deze AVV naar wetgeving als verwijzingen naar de Belgische wetgeving.

In geval van geschil zullen de Partijen vooreerst trachten om het geschil op minnelijke wijze op te lossen.

 

In geval van aanhoudende betwisting, zal, zonder afbreuk te doen aan de dwingende wettelijke bepalingen inzake de bevoegde rechtbank en niettegenstaande ARTIKEL 2 van deze AVV, het geschil worden voorgelegd aan de Hoven en rechtbanken van Brussel.